Jak funguje přípravná třída?
Ještě před rokem jsem neměla ani tušení, že nějaká přípravná třída (občas také nazývána nultý ročník) vůbec existuje. Když jsem ale začala řešit synův zápis do školy, hledala jsem nejrůznější informace a narazila právě na tuto úžasnou možnost. Od září náš syn přípravnou třídu navštěvuje, a protože jsem nikde nenašla moc informací na toto téma, ráda bych vám je sepsala a poskytla.
Přípravná třída je určena pro děti s odkladem školní docházky, tento nultý ročník nahrazuje dětem další rok strávený v mateřské školce.Čeká vás příští rok zápis do první třídy? Pokud z jakéhokoliv důvodu uvažujete o odkladu, mohl by právě pro vás být tento článek přínosný.
Co se v článku dozvíte?
- Co to vlastně přípravná třída je.
- Pro koho je přípravná třída vhodná.
- Jak to v přípravné třídě probíhá.
- Co děti v přípravné třídě dělají.
- Jaké to má výhody/nevýhody.
Starší syn je prázdninový – narozený v červenci 2016. Proto jsem si už dlouho pohrávala s myšlenkou, zda půjde do první třídy jako čerstvý „šestileťák“ a bude patřit k nejmladším, nebo jestli zvolit odklad. Naše pediatrička rovnou na pětileté prohlídce řekla, že pokud jde o kluky, u těch prázdninových se kloní téměř vždy k odkladu, že jim to jen prospěje (u holčiček individuálně). Do toho se přidal covid, díky němuž byl syn spíš doma než ve školce, nějaké drobné logopedické potíže… a mně z toho všeho vycházelo čím dál zřetelněji, že půjdeme cestou odkladu. Po návštěvě pedagogicko-psychologické poradny bylo jasno. Syn je chytrý, bystrý, v lecčem napřed, ale určité části by naopak potřebovaly dozrát (schopnost déle se soustředit, výslovnost některých hlásek...). Do toho víme, že je syn velice citlivý a změny mu činí celkem potíže, trvá mu, než si na něco nového zvykne a bývá při tom velmi nervózní a nesvůj. Proto nám byla doporučena přípravná třída, pro kterou je prý ukázkový adept 😊.
Přípravná třída je určena pro děti, které již dovršily šesti let (někde už i pro předškoláky), ale z nějakého důvodu mají odklad školní docházky a nepůjdou tedy v daném roce do první třídy. Zároveň už by jim ale další rok ve školce moc nového a podnětného nedal. Nutno ale říct, že přípravné třídy nejsou samozřejmostí a na všech základních školách se s nimi nesetkáte. Mnohdy je důvodem to, že se nepodaří naplnit kapacitu, která je 10 - 15 dětí.
Tzv. nultý ročník je ideální pro děti, které jsou šikovné, ale v některé oblasti ještě potřebují dozrát. V první třídě by pak mohly rychle přijít o nadšení, když by (např. kvůli nedovyvinutému sluchovému vnímání) ani přes veškerou svou snahu nedosahovaly očekávaných výsledků. Nezřídka pak děti nabydou dojmu, že to ani přes jejich snahu nikam nevede, tak je lepší se na to „vyprdnout“. A tenhle postoj se pak těžko mění. Z vlastní zkušenosti přípravnou třídu vřele doporučuji citlivým dětem, které se hůře vypořádávají se změnami. Děti si pomalu zvykají na nové prostředí, sezení v lavici, zvonění atd., aniž by se ještě k tomu „zatěžovaly“ učením. V první třídě z nich jsou už "mazáci", jsou „ve svém“ a pak se soustředí právě na to učení (mám potvrzeno od p.učitelek, že okamžitě poznají, které děti přípravnou třídu absolvovaly).
Jak to v přípravné třídě probíhá, je asi nejčastější dotaz, který dostávám 😊. Samozřejmě nevím, jak to funguje v jiných přípravných třídách, mohu vycházet pouze z osobní zkušenosti s tou naší. Ale myslím, že podstata bude všude stejná. Děti ráno přijdou a zvykají si na klasický školní režim – při práci sedí v lavici, na začátku a na konci hodiny zvoní, pak následuje přestávka, po poslední hodině zvednou židličky… Konkrétně u nás trvá "výuka" v přípravné třídě od 08:00 do 11:45 hod. Před i po je možno využít školní družinu, která má pro děti také bohatý program.
Děti si zvykají na běžný školní režim, ale klasicky se zatím neučí. Vyplňují různé pracovní listy (u nás cca 1 – 2 denně), které jednou týdně dostáváme domů k nahlédnutí. Stále mají prostor na hraní, ale určitě méně než ve školce, chodí na procházky, mají tělocvik, plavání. Pracují na jemné i hrubé motorice, plní spoustu logopedických, předmatematických či logických úloh a rozvíjejí se po všech stránkách. Na naší škole dochází do přípravné třídy denně ještě školní psycholožka a dělá s dětmi cvičení na podporu různých částí psychomotorického vývoje (simulující v mozku lezení a další důležité milníky). Za sebe musím říct, že ač jsme byli ve školce spokojení, rozdíl je to veliký a po těch dvou měsících vidím u syna velké pokroky.
Na tento dotaz mám z vlasní zkušenosti velmi stručnou odpověď – výhody vidím ve všem a nevýhody jsem žádné neshledala 😊. Určitě je to také (jako vše) o lidech. My měli štěstí na skvělou paní učitelku, která dětem vymýšlí úžasný program a dělá pro ně maximum. Dokonce jedenkrát týdně posílá souhrnné info i fotky, co v daném týdnu děti podnikaly. Ve třídě je maximálně 15 žáků, což považuji za velké plus, je tedy možné se jim více individuálně věnovat (např. kontrolovat správný úchop tužky atd.). Protože co si budeme nalhávat - na podobné "drobnosti" již v první třídě čas není. Přípravná třída se stejně jako poslední rok v mateřské škole neplatí.
Jak to vnímáme my
Za nás můžu přípravnou třídu maximálně doporučit! Je to skvělý mezistupeň mezi školkou a školou, děti si krásně zvyknou na nové prostředí a režim, získají spoustu nových dovedností a informací a v první třídě už se mohou soustředit pouze na učení. Jak to vidíte vy? Už jste o přípravné třídě slyšeli? A přemýšlíte o ní? Nebo už máte osobní zkušenost? Budu moc ráda, když se s námi podělíte do komentáře.
Krásný den a spokojené děti přeje